קראתי בעניין ובהתרגשות את סיפורי נמש של ארנת. התרשמתי מאוד ממבטם החד, מרגישות התיאורים, מהמעורבות הרבה ומיופי הכתיבה.
ראויים הסיפורים לקריאתם של ילדים, שייהנו – הן מן הסיפורים המלבבים, והן מן הציורים המלווים נאמנה את הכתוב.
סידרת הספרונים היא חגיגה ללב ולעין. אני ממליץ מאוד לעודד הפצתם והפגשת ילדים איתם, הן בעבודה הבית-ספרית ובעיקר בקריאתם החופשית שתקנה להם חוויה סיפורית ואסתטית.
בברכה,
פרופ’ אדיר כהן
אוניברסיטת חיפה
הצגתי את סיפורי נמש בפני קבוצה של גננות פרטיות. כל גננת בחרה לחשוף בפני הילדים את אחד הספרים, בהתאם לאוכלוסיית היעד. בתום הפעילות, כינסתי את הגננות למפגש התרשמות מסכם. ההתרגשות הייתה גדולה והתגובות היו מצוינות.
היה ברור לגמרי שהספרים פשוט עובדים, שמעבר להנאה העצומה מהספרים עצמם, הם מהווים כלי טיפולי, שנותן לגננת מענה להתמודדות עם בעיות רגשיות של הילדים.
העובדה שמה שקורה בסיפורי נמש קורה לנמש, ולא לילד, מאפשרת לילד להזדהות עם הנושא, להיפתח ולהביע רגשות, כי כל מה שקורה – לא קורה לו, אלא למישהו בספר, למישהו אחר, שעליו הוא יכול להשליך את הבעיה…
זכור לי סיפור על ילדה שהייתה צריכה להרכיב משקפיים ולא הסכימה בשום אופן. היא ממש שיגעה את ההורים, עד שהגננת הביאה את הספר “משקפיים לנמש”, וזה עבד כמו מטה קסמים…
נמש הוא בבואה של עולמות הילדים. הסיפורים קלילים ומובנים, וכל אחד עונה על צורך אחר בעולם הילד. אני התאהבתי ואני ממליצה בכל פה.
שרה בנית
מפקחת על הגננות הפרטיות בירושלים
ואחראית על תחום האמנות בגנים בירושלים.
אני משתמשת בסיפורי נמש לקידום הנושא של כישורי חיים. אנחנו בוחרים נושא, ואז
מתאימים לנושא את ספר
מסדרת שיפורי נמש. כשדיברנו על דוברי אמת – לקחנו את “נמש משקר”. כשדיברנו על קבלת השונה, לאחר ששני ילדים מהכיתה קיבלו השנה משקפיים – בחרנו ב”משקפיים לנמש“.
סיפורי נמש מתארים מקרים מחיי היומיום של עולם הילדים, והקורלציה עובדת מצוין.
בפעם הראשונה אני קוראת את הספר לילדים. אחר כך אני יושבת עם קבוצה שקוראת, ואנחנו מדברים על מילים קשות ועל מעשי הדמויות בסיפור.
בהמשך, אנחנו מגיעים להשוואה בין כלבים וילדים ולשיחה על האנשה.
אני לוקחת את הסיפור למשהו חווייתי ולמקרה שקרה בכיתה. יש בסיפורים המון דברים שקורים לנו, ומאוד מתאים לנו להיתלות בנמש: לקחת ממנו ולהשליך על עצמנו, לבדוק איך הכלבלב הגיב ואיך היינו אנחנו מגיבים…
גם אני וגם הילדים, מאוד אוהבים את נמש!
עופרה בורדה
מורה בכיתות א’-ב’
אני משתמשת בסיפורי נמש מתוך מטרה למצוא נקודות היקש לעולמות הפנימיים של הילדים: לתת ביטוי לדברים, להעלות נושאים שונים על השולחן. עולם בעלי החיים שאליו נמש מתחבר, דומה מאוד לעולמם של סוגי ילדים שונים. הוא מספק כר נרחב להזדהות, ומקנה את התחושה ש- “הנה, מישהו מבטא מה שאני חש ומרגיש”.
השפה שימושית ופשוטה. הסיטואציות הן סיטואציות יום יומיות, שאין ילד שלא נתקל בהן, והילדים מתחברים אל נמש התמים, שרוצה ולא רוצה, או רוצה גם וגם… נמש הוא ילד קטן בלי מחסומים. ילד שאומר בקול את כל מה שהוא מרגיש. נמש מבטא את מנעד הדחפים והצרכים של ילד קטן, ובגלל שהוא עצמו איננו ילד – יש פה תהליך של השלכה, והילדים יכולים להזדהות עם הדמות של נמש, ולמצוא דרכה ביטוי להרבה דברים שהם חווים בעצמם, למשל: כשהם מפחדים להגיד את האמת, כשרוצים שלא יצחקו על חולשותיהם ועוד.
זה מה שאנחנו רוצים להשיג כשאנחנו משתמשים בספרות: אנחנו רוצים להרחיב את גבולות ההבעה הפנימית והחיצונית של הילדים. סיפורי נמש מאפשרים לילדים למצוא את עצמם. הם נותנים לילדים לגיטימציה לחשוב, להרגיש, להתלבט ולהרחיב את אינוונטר התגובות. בניגוד להרבה ספרים טיפוליים – בסיפורי נמש המסר מאוד גלוי וקל להתחבר אליו.
סיפורי נמש יכולים למצוא את מקומם בין סיפורי מעשיות ומשלים, אולם כמו כל ספרות טובה, יכולים סיפורי נמש להיחשב גם כספרות טיפולית, כאשר להבנתי, אין ילד שאין לו צרכים טיפוליים, בזמן מסוים, במקום מסוים ובתקופה מסוימת.
שי אשבל
שילוב ומורת שילוב.
סיפורי נמש היא סדרה חביבה וטיפולית שמתאימה בעיקר לילדים מגיל 4 עד 7 שנים. הסיפורים עונים על כמה מהבעיות האופייניות לגילאים האלה, והם פונים אל הילדים בשפה שלהם.
הנושאים שבהם עוסקים סיפורי נמש הם נושאים המוכרים בכל בית שיש בו ילדים: שקרים, התמודדות, רצון להצליח, קושי, שונות… אבל הם יוצאים מהנושא הבעייתי בדרך מאוד נעימה וחביבה, בעזרת הרבה הומור ושמחה.
התגובה של הילדים על סיפורי נמש היא תגובה מיידית. הם מאוד אוהבים את הכלבלב, הם מזדהים איתו לחלוטין, ועל ידי כך הם מוכנים לקבל באמצעותו דברים שאחרת היו מתקשים לקבל, כמו הצורך במשקפיים, באביזרי שמיעה, בעגלות נכים וכד’.
מבחינתם, אם נמש שם משקפיים – אז זה בסדר. והמדהים מכל הוא, שהם משוכנעים לחלוטין שלכלבלב יש, אכן, משקפיים.
תפקידו של נמש הוא להיות ה”טריגר”, הנעה לפעולה, זרז, גורם מפעיל, המעורר אצל הילדים תגובת שרשרת לחוויות ולבעיות שעולות באמצעות הסיפור. באמצעות שיחה ו/או יצירה ניתן להעצים את ההשפעה של הסיפורים, וזוהי בעצם המטרה.
טלי ליאונוב
ספרנית בספרייה העירונית ברעננה
משנה לשנה, אני עצמי נהנית מסיפורי נמש, וכל פעם אני רואה עוד משהו להדגיש בהם.
אני מצליחה “להדביק” את הילדים באהבה לנמש. הם פשוט משוגעים עליו…
מזי פרי-הלוי
מנהלת בי”ס בן גוריון, כפר סבא